Med udgangen af juni har keramiker Martin Bodilsens Kaldahl pakket sin udstilling af keramiske værker ned for at give plads til nye kunstværker i det kunstnerdrevne udstillingssted for keramik, Peach Corner på Frederiksberg. Sammen med den japanske designer Sho Ota, der arbejder i træ, har de to inviteret til dialog om ler og træ som materialer i udstillingen Hard Edges, Soft Materials.
Syv årlige udstillinger bliver det til i Peach Corner foruden de gange, hvor hus-keramikerne tager ud af huset for at vise, hvad de kan præstere. Senest til 3daysofdesign 2025, hvor de fik udstillingsplads i et centralt beliggende atelier i indre København. I løbet af de tre dage havde de lige så mange besøgende som de har i løbet af et helt år i Peach Corner’s ferskenfarvede ejendom på Howitzvej 67.
Men ingen klager skulle vi hilse at sige. Siden åbningen for snart fire år siden har Peach Corner haft vind i sejlene. Det går som keramiker Ole Jensen siger ”virkelig godt”, selvom stedet næppe ville eksistere uden fondsstøtte. Den anseelse og værdi Peach Corner har for keramisk kunst og kulturliv på Frederiksberg er også blevet bemærket af Frederiksbergfondens bestyrelse, som flere gange har støttet udstillinger, og heriblandt de syv soloudstillinger som keramikfans også kan se frem til i 2026.

Peach Corner er kunstnerdrevet og de 12 hus-keramikere udstiller enten solo eller med andre danske og internationale keramikere. Keramikerne sælger meget gerne, men Peach Corner er ikke et galleri i traditionel forstand, men måske mere en slags keramisk forsamlingshus, fordi det er drevet af kunstnerne selv, fremhæver Ole Jensen.
Netop sammensætningen af de udstillende keramikere betyder, at Peach Corner appellerer til et bredt publikum.
”Vi er etableret på tvært af generationer med både helt nyuddannede talenter og os ”gamle” og det giver os tilsammen et stort netværk og et relativt stort publikum til de syv årlige udstillinger, vi har. Jeg synes personligt, at det er meget givende at være med i sådan et fællesskab. Vi ville ikke kunne drive det uden den unge generation,” vurderer han.

Et blødt punkt for keramik
Keramik er populært som aldrig før og Peach Corner tiltrækker en bred platform af udstillende kunstnere, publikum og anmeldere. Kig selv med her
“Vores kernepublikum er entusiaster, som samler på keramik. Det er folk, som ikke nødvendigvis selv skaber keramik. Men de er meget dedikerede i deres passion for keramik, og kan være meget mere interesserede i detaljer om keramik end jeg er som keramiker og de vil også gerne erhverve keramik.”
En af dem er John E. Andersen, et kendt ansigt på Frederiksberg som forhenværende efor på 4. Maj Kollegiet på Frederiksberg og institutleder på Københavns Universitet. Han står meget gerne tidligt op for at sikre sig keramiske fund på loppemarkedet ved rådhuset. Han begyndte at samle på keramik i 60’erne, men det tog rigtig fart, da han i 2003 flyttede tæt på loppefristelserne. Det er blevet til en stor samling, fortrinsvis af dansk brugskeramik fra forrige århundrede.
Hvad er det, der fascinerer dig ved keramik?
”Det er netop håndværket, arbejdet med det rigtige ler, formgivningen – og frem for alt valg af glasur og keramikerens næsten alkymistiske evne til at lade brændingen forvandle glasuren og leret til kunst. Mange spørger om jeg selv laver keramik, men nej. Derimod nyder jeg at støve mine samling af – føle tyngden i materialet, den ru eller glatte overflade, lytte til klangen, se dybt ind i glasuren og beundre farvespillet i overfladen. Det er ikke en tung pligt, men en glæde at støve af og derigennem også få nye ideer til, hvordan samlingen skal præsenteres.”
John E. Andersen glæder sig over, at Frederiksberg har et udstillingssted som Peach Corner, hvor kunstkeramikken spiller hovedrollen.
”Gruppen, der står bag Peach Corner garanterer i sig selv, at her er et udstillingsvindue for nogle af Danmarks bedste keramiske formgivere og deres aktuelle værker. Peach Corner opfylder et behov for at vi igen i Danmark har permanent adgang til keramik fra allerøverste hylde.”
