Festspil vil på Frederiksbergs og verdens kulturlandkort

Andreas Brantelid og celloen bliver en del af et endnu større program, hvor genrer blandes og nytænkes. Foto: Ida Wang

Frederiksberg Festspil har allerede store navne på programmet for 2022 og høje ambitioner for at forankre festivalen lokalt og internationalt.

For koncertpianist Katrine Gislinge var det en prøveballon, hun gav slip på, da hun i 2019 bød velkommen til eventet Day One og dagens tre koncerter. Ballonen holdt vejret, da hun tog skridtet videre i 2020 og introducerede Frederiksberg Festspil over tre dage. Og det udviklede sig til et imponerende program af internationalt anerkendte musikere, der blev sat i stævne med kunstnere fra andre genrer over fem dage i 2021 på otte forskellige lokale lokationer.

Frederiksberg Festspil vender tilbage fra 3. – 19. september, og selvom programmet endnu ikke er offentliggjort, så er der mange navne at glæde sig til for publikum, når de sammen spiller ind i årets tema, der er Tiden. Årets tema er inspireret af Marcel Prousts roman På sporet af den tabte tid. Og med deltagelse af både den norske forfatter Tomas Espedam og den danske forfatter Naja Marie Aidt som festspillets litterære hovednavne, understreges vægtningen af årets tema.

Der bliver løbende skrevet flere navne på listen over deltagende kunstnere, men allerede nu kan publikum glæde sig til mødet med Henning Kraggerud på violin, Christian Ihle Hadland ved pianoet, Andreas Brantelid omfavne celloen samt Kira Skov og Teitur ved mikrofonen. Ikke at forglemme Danmarks Underholdningsorkester og Copenhagen Phil, SPRÆNG Dansekompagni og mange andre.

Bredere publikum og folkelig

Frederiksberg Festspil ved fra en publikumsundersøgelse, at de besøgende flittigt shopper rundt mellem forskellige genrer. Derfor udvides årets festspil med en optaktsperiode på to uger, som sigter efter i endnu højere grad at inddrage Frederiksbergs borgere og lave pop-up events i samarbejde med Frederiksbergs øvrige kulturliv. Samtidig har arrangøren i år også ladet sig inspirere af de rytmiske byfestivaler og vil i år samle flere koncerter samme sted med mulighed for at spise, få en drink og mødes. Med et større fokus på den sociale dimension omkring festspillets koncertprogram, forventer Frederiksberg Festspil at nå ud til endnu flere blandt målgruppen, der vægter det sociale som en vigtig del af en kulturoplevelse.

At det for Frederiksbergs Festspil altid har været et ønske at nytænke genrer og konstellationer, er årets Frederiksberg Festival Run et eksempel på. Det skal være både socialt, musikalsk og bevægende at være med til det kommende Bach Marathon med afsæt i Johan Sebastian Bachs seks suiter for solo cello. På en rundstrækning på i alt 36 km på Frederiksberg vil cellist Toke Møldrup skiftevis spille og løbe sig gennem de 36 satser, og publikum inviteres til at løbe eller gå med på hele eller dele af ruten. Det er tanken at gøre det til en kulturel byfest med både optræden af festspillets kunstnere, elever fra Frederiksbergs Musikhøjskole, studerende fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium samt samarbejde med lokale idrætsklubber og erhvervsdrivende.

Længere lys på planlægningen

Det stigende ambitionsniveau for Frederiksberg Festspil skaber behov for at indgå langvarige samarbejder og co-produktioner med andre, og ud af det vokser behovet for at sikre festspillet økonomisk gennem flerårige bevillinger.

Derfor har Frederiksbergfonden imødekommet en ansøgning på 700.000 kroner for en 2-årig periode.

”For hvert år kan vi se, at Frederiksberg Festspil er i stand til at lægge nye lag ovenpå foregående års erfaringer og dermed også leve op til egne ambitioner om at blive den førende festival inden for klassisk musik i Danmark – og om måske nogle år på den højeste europæiske hylde. Frederiksberg er i forvejen et kraftcenter inden for klassisk musik ikke mindst med konservatoriet liggende på Rosenørns Allé. Det får mange flere borgere nu endnu flere muligheder for at tage del i,” siger Martin Dahl, Frederiksbergfonden.

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev