Underjordisk lyd på Solbjerg Plads kan blive en hverdagsoplevelse af internationalt format for Frederiksbergs borgere.
Hvis man ikke lige ved det, tænker man ikke over, at der under 32 brønddæksler på Solberg Plads gemmer sig helt unikke muligheder for lydoplevelser. Den flisebelagte plads, som for nogle mennesker bruges som mødested og for endnu flere er et sted, de bare passerer, har et stort potentiale for nye byoplevelser, og drømmene har netop fået det første skub til at gå i opfyldelse.
Under jerndækslerne findes 32 lydbrønde med 32 højttalere, hvor Frederiksberg Bibliotek i dag er i stand til at afspille musik. Spillelisten omfatter lige nu uddrag af Tjajkovskij og lydoptagelser fra forskellige lokationer i byen.
Men det kan blive meget vildere, mener Finn Markwardt, kendt lydmand og lyddesigner, der sammen med lyddesigner Ingeborg Okkels står i spidsen for et visionært lydbrøndeprojekt. De har til en begyndelse etableret Frederiksberg Lydbrøndelaug, og både Frederiksberg Kommune og Frederiksbergfonden har bidraget til, at de nu kan arbejde videre.
Smag for mulighederne
Ingeborg Okkels har været tilknyttet Frederiksberg Bibliotek som lyd- og musikkonsulent og her eksperimenterede hun med at lave lydoplevelser i lydbrøndene sammen med børn fra skoler og uddannelsesinstitutioner. Det gav hende en klar fornemmelse af, hvad der i dybet gemmer sig af muligheder for at gøre pladsen til en ramme for unikke lydoplevelser.
”Man kan bruge lydbrøndene som et flerkanals højttaleranlæg for musikere, der spiller live på pladsen. Men man kan også bestemme, hvor de forskellige musikeres lyd skal komme op af brøndene og have noget særligt baggrundsmusik kørende hen over en livekoncert. Fordi der er 32 højttalere, der kan spille hver sin ting, så kan vi også lade alle musikernes lyd komme op forskellige steder på pladsen,” fortæller hun begejstret.
Og lyd skal der nok komme op af brøndene. For indtil videre har bl.a. Musikmuseet, Musikhøjskolen, Mediegymnasiet Next, Skolen på La Cours Vej, START Frederiksberg og STRØM allerede meldt tilbage, at de gerne vil bidrage med værker.
Plads til at eksperimentere og lære
Der er mange muligheder for at eksperimentere og lade borgerne blive involveret i processen – også som en del af legende læring.
”Det kunne være sjovt at lave nogle lyd- eller musikspil, så børnene kunne drøne rundt på pladsen for at finde lyden af en saxofon, klaver og andre instrumenter eller finde lydene af nogle forskellige dyr på pladsen. Det er teknisk muligt, at en lærer kan have en ipad med f.eks. dyrelydene og selv trykke sig frem til, hvilke lydbrønde, lydene skal ud igennem. Man kan også lave en lyd-ø, hvor man f.eks. hver søndag kl. 14 fortæller en historie, som man kan trille børnene hen at høre,” fortæller Ingeborg Okkels.
Der er dog et stykke vej, inden teknikken indfrier de drømme, og det bliver næste opgave for lydbrøndelauget at skaffe penge til en teknisk opgradering.
Med ny teknik kan lauget, borgere og andre aktører for alvor skabe det, initiativtagerne mener kan blive en international lydattraktion, som der ikke findes mage til i hele Nordeuropa. Og som en del af planen har de allerede tanker om en Lydbrøndefestival, der også vil skabe opmærksomhed omkring pladsen og uden tvivl udfolde lydoplevelser på nye måder.
Det er ikke fri fantasi, at vi en dag kan opleve klokkenisten i klokketårnet på Frederiksberg Rådhus spille koncert sammen med andre musikere, hvis instrumenter ”kommer op fra brøndene” på Solbjerg Plads.
”På den måde kan vi skabe en koncertoplevelse, der spænder over flere hundrede meter. Det kunne virkelig være sjovt,” siger Ingeborg Okkels.