Vi bliver klogere på kulturliv under coronapandemi

På STRØM Festival blev en optræden i Cisternerne (foto) med den kendte DJ Kölsch udgivet digitalt som en præ-produceret video. Den er blevet set af cirka 250.000 brugere over hele verden. En normal fysisk koncert ville have begrænset publikum til 200 personer. Foto: Flemming Bo Jensen

Ny undersøgelse skal samle erfaringer fra kulturaktører, der afviklede events under pandemien i 2020. Målet er at videreudvikle kulturlivet på Frederiksberg.

”Vi er blevet slået ud af vores faste rytmer og tvunget til at reevaluere alle dele af vores liv. Det gælder ikke mindst for musikerne, hvis levebrød og kunstneriske platform midlertidigt er blevet taget fra dem.”

Sådan skrev STRØM Festival i sin introduktion til årets festival for den elektroniske musik, som grundet pandemien blev afviklet som et mix af fysisk og digital festival i august 2020.
Og det har været et skelsættende år for kulturlivet, for kunstnerne, musikerne og arrangørerne. Men hvordan? Vi har nok begreb om de økonomiske konsekvenser, men hvilken viden har vi om de events og oplevelser, der faktisk blev afviklet under de usædvanlige omstændigheder og hvordan kan erfaringerne derfra udnyttes proaktivt og positivt i fremtiden?

Det er der ingen, der ved. Hverken i ministerier eller i kommunerne har man den indsigt. Men det får vi. Kulturnetværket Slæng modtager 100.000 kroner fra Frederiksbergfonden til en undersøgelse af de erfaringer, der blev opsamlet under afviklingen af arrangementer underlagt coronapandemiens restriktioner. Selve undersøgelsen ’Kulturaktører på Frederiksberg: Erfaringer under COVID-19’ er lagt i hænderne på foreningen STRØM og præsenteres til april.

Meget at lære
Med-initiativtageren til Slæng og direktør for STRØM Festival, Frederik Birket-Smith, står bag ansøgningen til Frederiksbergfonden. Han siger om baggrunden for undersøgelsen:

”Formålet med undersøgelsen er at få beskrevet, hvordan aktørerne på Frederiksberg håndterede de arrangementer, der rent faktisk blev afviklet med de enorme udfordringer, pandemien gav. Hvad skulle der til for at justere maskineriet og hvad kan vi tage med videre? Opdagede vi en ny måde at formidle kultur og oplevelser på? Viser erfaringerne, at vi ramte målgrupper, vi ikke havde talt med før? Jeg synes, der er et stort potentiale som er relevant at få belyst.”

En case fra cisternerne
Frederik Birket-Smith har selv erfaring med, hvordan et nyt format når ud til en meget større målgruppe end hvis formidlingen var løst helt traditionelt.

På STRØM Festivals sidste dag blev en optræden i Cisternerne med den internationalt kendte DJ Kölsch udgivet digitalt som en præ-produceret video (se den her). Den er indtil videre blevet vist cirka 250.000 gange af brugere over hele verden. Hvis den var blevet afviklet som en normal koncert, ville publikum have været begrænset til 200 personer i det underjordiske udstillingssted Cisternerne.

Bringe gode og dyre erfaringer videre
Det er en positiv historie, men undersøgelsen skal også kortlægge udfordringerne til brug for en fremadrettet videndeling.
”Vi skal i undersøgelsen også finde hårene i suppen. Måske er man mange steder slet ikke gearet til digitalisering, måske mangler man midler eller andet. Vi bliver nødt til også at finde ud af, hvilke udfordringer aktørerne har. Det kan være konstruktiv læring,” siger Frederik Birket-Smith.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev